Juni 2017

Hosts krijgen waardevolle inzichten voor de toekomst

Gastro-Check blijkt een succesvol model te zijn

Schmallenberg. Algemene bedrijfssleutelcijfers helpen om objectief terug te kijken en trends te identificeren, maar ze zijn vaak te algemeen om individuele bedrijven concrete aanbevelingen voor actie te geven. Hier komt de Gastro-Check van de Stadtsparkasse Schmallenberg, Tourismus Schmallenberger Sauerland en Martin Schmitz van Schmitz Marketing aan bod. De uitgebreide bedrijfsadvisering en -analyse is ontwikkeld als een regionaal proefproject om een interdisciplinair en kosteneffectief alternatief te creëren voor de traditionele bedrijfsadvisering in het toerisme. In de afgelopen maanden zijn in totaal vijf Schmallenbergse gastronomiebedrijven in detail onderzocht, zowel op het gebied van hun externe imago als op financieel gebied en op het gebied van de vakantiebeleving ter plaatse. Dit werd gevolgd door gedetailleerde evaluaties en discussies met de gastheren, waarin concrete aanbevelingen voor optimalisatie werden gedaan. Mede-initiatiefnemer Peter Vogt, bestuursvoorzitter van de Stadtsparkasse Schmallenberg, legt uit: "Vanaf het begin was het onze wens om een laagdrempelig, holistisch adviesconcept te creëren dat zich onderscheidt van de gebruikelijke, nogal kostbare bedrijfsadviesbureaus"

Pragmatische en onmiddellijk uitvoerbare aanbevelingen

Dat de Gastro-check daar precies in geslaagd is, toont de doorgaande zeer positieve resonantie van de deelnemende bedrijven aan. Het Landhotel Albers in Bödefeld kan bijvoorbeeld al een volledig gerenoveerde vergaderruimte presenteren, die door de accountants als een actieaanpak met bijzondere prioriteit werd geclassificeerd. Het Gasthaus Tröster in Jagdhaus haalde zijn niet optimaal bezochte lunchruimte uit de lijst met aanbevelingen en paste zijn openingstijden daarop aan. Christian Tröster, eigenaar van Gasthof Tröster in Jagdhaus, zegt hierover: "We hebben onze kosten aanzienlijk kunnen verlagen en tijd kunnen winnen voor andere belangrijke zaken in het bedrijf Voor Wüllner's Landgasthof in Oberhenneborn werden en worden veel kleinere, pragmatische zaken geïmplementeerd. Procesoptimalisaties zoals online boekbaarheid of een gematigde prijsstijging in de overnachtingssector hadden een direct positief effect, zoals gastheer Georg Wüllner meldt. Hotel Hochland in Bad Fredeburg, het vierde getaxeerde hotel in de regio, heeft tot nu toe enkele aanbevolen maatregelen genomen en is van plan om in de nabije toekomst nieuwe tv-toestellen op de kamers aan te schaffen. Tot slot kon ook de pilotoperatie, het Hotel Kleins Wiese bij Bad Fredeburg, na een jaar positief terugblikken: "We hebben uitgebreide renovaties uitgevoerd en veel ideeën ontvangen voor de komende jaren. Veel ervan moeten we nog goed doordenken, of het wel bij ons past en met het oog op de richting waarin we ons zullen ontwikkelen", aldus eigenaar Wolfgang Klein

Het project zal worden voortgezet

Alle deelnemers aan de Gastro-Check benadrukken unaniem dat de inzichten uit het project zeer waardevol waren en dat de tijd die eraan werd besteed beheersbaar en de moeite waard was. Ze bevelen duidelijk andere gastheren aan om deel te nemen aan de Gastro-Check. Des te verheugender is het dat de vertegenwoordigers van de Kur- und Freizeit GmbH en de Stadtsparkasse de voortzetting van het project kunnen aankondigen. Peter Nauroth, bedrijfsklantenadviseur van de Stadtsparkasse: "Ik beschouw het "Gastro-Check"-systeem als absoluut uitbreidbaar en overdraagbaar. Een slim ontwikkelingssysteem zal steeds belangrijker worden, vooral omdat er in elk bedrijf ruimte is voor verbetering. Zo is bijvoorbeeld het onderwerp van de prijsstelling een absolute must; elk toeristisch bedrijf moet zich er in detail mee bezig houden"

Gezamenlijke conclusie

De prijsstelling, zowel in de gastronomie als in het hotelwezen, was een terugkerend thema in alle bedrijfsanalyses. Dumpingprijzen van individuele concurrenten zijn contraproductief en schaden uiteindelijk de hele regio. Verdere centrale bevindingen van de bedrijfscontrole zijn de niet-optimale digitale infrastructuur, zoals online boekbaarheid en de individuele verschijning in grote boekingsportalen, en het feit dat het besparingspotentieel in de meeste bedrijven is uitgeput, zodat er speciale aandacht moet worden besteed aan de winstkant en de marketing. Alle deelnemers benadrukken ook dat de visie van buitenaf en de absoluut betrouwbare en open benadering in de gezamenlijke discussies een groot voordeel waren voor elk individu. "De directe uitwisseling met elkaar was voor mij zeer waardevol", benadrukt Hermann-Josef Albers van Landhotel Albers in Bödefeld terugblikkend.

"Ik wil alle betrokkenen bedanken voor hun deelname aan dit bijzondere project, dat ons als toeristische organisatie ook een diepgaand inzicht in de bedrijven heeft gegeven", legt toerismedirecteur Hubertus Schmidt tot slot uit: "Er is immers veel moed en een vooruitziende blik voor nodig om je open te stellen voor een team van adviseurs. Ik hoop van harte dat we op deze manier nog veel meer bedrijven kunnen adviseren en netwerken en ik ben blij dat de Stadtsparkasse een voortzetting mogelijk maakt".

Wanneer geïnteresseerde bedrijven zich opnieuw kunnen aanmelden voor een gastro-check zal dit tijdig worden aangekondigd. In de tussentijd zullen Monika Wiese-Gerlach van Kur- und Freizeit GmbH en alle eigenaren van de vorige controles met plezier alle vragen beantwoorden.

Meer informatie: Gasteninformatie Schmallenberger Sauerland, Monika Wiese-Gerlach, Poststr. 7, 57392 Schmallenberg, wiese-gerlach@schmallenberger-sauerland.de

(5.627 tekens met spaties)

Beste gasten!
Wij beantwoorden uw vragen over het Schmallenberg Sauerland en de vakantieregio Eslohe graag via Whatsapp tijdens onze openingstijden. Met een klik op het symbool rechtsonder bent u al een stap dichter bij uw ontspannende vakantie.