Februari 2018

Schieferkuhle, Borberg, Hollenfelsen: krachtige en spirituele plaatsen

"Sauerland. Inspiratie presenteert de eerste resultaten

Het Sauerland heeft veel krachtige en spirituele plaatsen te bieden, die steeds belangrijker worden in de beleving van de gasten en de lokale bevolking. De Sauerlandse wandeldorpen, de Sauerlandse herbergen en het netwerk "Wege zum Leben". In Zuid-Westfalen." hebben daarom een project geïnitieerd dat deze plaatsen in een nieuw licht stelt.

Als onderdeel van het door de EU gefinancierde project "Sauerland. Inspiratie actoren uit het toerisme, de kerken, de lokale geschiedenis en het culturele werk hebben zich hiervoor ingezet. Zij vertegenwoordigen de elf gemeenten van de Sauerlandse wandeldorpen (Schmallenberg, Eslohe, Brilon, Olsberg, Diemelsee, Medebach, Willingen, Lennestadt, Kirchhundem, Winterberg en Hallenberg). In de afgelopen 12 maanden hebben ze meer dan 40 van deze bijzondere plekken van dichtbij bekeken en de verhalen die met deze plekken samenhangen verzameld en gedocumenteerd. Hieruit zal nu een compleet verhaal (meta-verhaal) voor de regio ontstaan, dat ook de basis zal vormen voor een nieuw marketingconcept.

Op 16.2.2018 hebben meer dan 50 deelnemers aan het project "Sauerland. Inspiratie in het Centrum voor Hout en Toerisme in Schmallenberg bijeen om een eerste conclusie te trekken uit hun gezamenlijke werk en samen in de toekomst te kijken. "Het doel van de bijeenkomst was om een overzicht te geven van de krachtige en spirituele plaatsen in de hele regio en om hun diversiteit en kwaliteit te benadrukken", aldus cultuurwetenschapper Susanne Falk, die het project begeleidt. Alle betrokken plaatsen werden gepresenteerd in een sfeervolle fotopresentatie en een kleine tentoonstelling. De nauwelijks bekende leisteengrot in Diemelsee kwam het best tot zijn recht, net als de aloude Borberg in Brilon en de Hollenfelsen in Bödefeld.

De bijeenkomst diende ook om onderlinge verbindingen te leggen en om gezamenlijk de volgende stappen in het project aan te pakken. Een van deze stappen is het thema storytelling: Hubertus Schmidt, directeur van Kur- & Freizeit GmbH Schmallenberg en mede-initiatiefnemer en leider van het project is blij dat er nu een hooggekwalificeerde journalist aan boord is voor deze uitdagende taak: "In Michael Gleich hebben we een auteur gevonden die uit de ter plaatse verzamelde verhalen een compleet verhaal voor de Sauerlandse wandeldorpregio zal ontwikkelen De bekroonde journalist, die in Berlijn woont en in Oberhundem in het Sauerland is opgegroeid, gaf ook tijdens de bijeenkomst inzicht in zijn werkwijze en maakte van de gelegenheid gebruik om de eerste contacten te leggen.

De vertegenwoordigers van de belangrijkste wandel- en toeristische instellingen van de regio, die als gast aanwezig waren, waren onder de indruk van de eerste resultaten van "Sauerland". Inspiratie" en de grote betrokkenheid van de betrokken actoren.

Beste gasten!
Wij beantwoorden uw vragen over het Schmallenberg Sauerland en de vakantieregio Eslohe graag via Whatsapp tijdens onze openingstijden. Met een klik op het symbool rechtsonder bent u al een stap dichter bij uw ontspannende vakantie.